I tvivl omkring kost

31. oktober 2010

Alder:
7 mdr.

I tvivl omkring kost

Hej Helen

Min lille dreng er blevet 7 måneder, og her hvor vi bor, har man ikke helt samme holdning til hvad børn i hans alder må få at spise. Jeg må faktisk kun give ham ganske få madvarer i forhold til, hvad man anbefaler i Danmark og hvad jeg kan se, du anbefaler og tilbereder i babykøkkenet.

Af frugt må jeg give ham: banan, æble, pære og appelsin. Alt andet frugt kan give allergi, hvis man spørger min søns læge. Jeg giver ham nu alligevel lidt sveskemos, så han ikke får hård mave, og han får også en blomme i ny og næ.

Jeg fik grønt lys til at give ham kylling, da han var 6 måneder og nu må han også godt få oksekød, sammen med grøntsagerne: gulerod, græskar, bønne, kartoffel, løg (?) og squash. Jeg fik direkte nej, da jeg spurgte om jeg måtte give ham agurk.

Da han var 6 måneder, måtte jeg ikke give ham grød (kornprodukter) endnu, fordi lægen mente min søn var lidt for tyk med 90 i percentil. Det fik jeg lov til, nu hvor han er blevet 7 måneder, men kun fordi jeg insisterede, og fordi han var kommet ned i 75 i percentil, som han plejer. Det var sådan lidt "det må du da godt, hvis du absolut vil, men det er overhovedet ikke nødvendigt".

Jeg fik at vide, at det var fint med to måltider om dagen, grønt med kylling el. oksekød til frokost og frugtmos til aften. Og så med alle de amninger, som barnet måtte ønske for resten.

Lægen spurgte dog, i forbindelse med at vi snakkede om antal måltider, om min søn sover godt om natten, og det havde han gjort indtil samme aften. Efter et par nætter med uro, introducerede jeg lidt ...

Annonce

... fuldkornsgrød som aftensmad sammen med den sædvanlige frugtmos for at se, om det ville mætte lidt bedre. Det har ikke virket endnu, men vi har også kun 3. dag vi kører på den måde.

Men jeg kan se, på de planer du sender ud til andre, at vi er noget bagefter i forhold til danske standarter, og det bekymrer mig lidt. Jeg har læst et sted, at børn i 8 måneders alderen helst skal tilbydes al slags mad, da det er i denne periode, at de udvilker deres evne til at spise hvad som helst. Er det rigtigt? Jeg ville være slemt ked af det, hvis han gik hen og blev lige så kræsen som sin mor, hvis der var noget jeg kunne have gjort for at undgå det.

På den ene side har jeg ikke lyst til at modsætte mig direkte, hvad lægerne anbefaler her hvor vi bor, for det er jo dem, der skal følge op på os, og de har vel deres kriterier for at sige som de gør. Men på den anden side vil jeg jo min søn det bedste, og jeg er kommet lidt i syv sind over disse forskelle på retningslinier i forhold til mad.

Har du en holdning til den kost, som lægerne anbefaler til min søn? Er den alsidig nok? Skal jeg bekymre mig for allergi, hvis jeg bruger ingredienser, som anbefales i Danmark til min søns aldersgruppe? Man kan vel altid købe økologisk hvis allergifaren ligger i sprøjtemidler, som er lovlige her men ikke i Danmark. Risikerer jeg at han bliver kræsen hvis han ikke får varieret sin kost nok?

Og så lige et sidste: er 2 deciliter et godt mål pr. måltid for et barn på 7 måneder?

Jeg håber du kan hjælpe mig med at finde en gylden mellemvej som passer til os.

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige